Skip to content

nieuws

TIENDE EDITIE MBO OPLEIDINGENMARKT GROOT SUCCES

De opleidingenmarkt voor aankomende studenten aan het middelbaar beroepsonderwijs, op 9 en 10 oktober in de Hooglandse Kerk in Leiden was een groot succes. In totaal zijn er 4800 personen langs geweest. Allemaal leerlingen uit het vmbo met hun ouder(s) of broer/zus. 15 scholen, met soms meerdere locaties, uit het voortgezet onderwijs en 8 mbo-instellingen organiseerden deze markt. Op deze editie, de tiende al weer, was ook het bedrijfsleven vertegenwoordigd, zodat de link naar de arbeidsmarkt snel was gelegd.

Belangrijke eerste stap

De mbo-opleidingenmarkt wordt door decanen, ouders en leerlingen van het vmbo gezien als een belangrijke eerste stap in het proces van oriëntatie op een mbo-opleiding. De leerlingen bereiden zich goed voor op deze dag. Zij krijgen verschillende opdrachten om erachter te komen waar hun interesses liggen en wat hun competenties zijn. Hierbij gaat het niet alleen om het najagen van een droom, maar ook over de realiteit van morgen. Vragen als ‘is er later ook nog wel werk te vinden in het vak dat ik leuk vind en hoe ziet dat werk er dan uit?’ helpen de leerlingen hierbij. Julia en Isa gaven aan: “De opdrachten die we van tevoren moesten doen vonden we eigenlijk helemaal niet zo leuk. Maar nu achteraf moeten we toch toegeven dat het wel handig was. We wisten nu toch beter bij welke opleidingen we vandaag wilden kijken. En we hebben al een paar hele leuke gesprekken gehad.” Isa weet al wat ze wil gaan doen: op opleiding voor schoonheidsspecialiste. Julia twijfelt nog. Ze vindt de zorg en werken met kinderen ook leuk.

      

Ouders zijn ook blij met deze opleidingenmarkt. Jolanda Soesbergen was er met haar zoon Rick. Ze liet weten: “Deze markt vind ik echt heel belangrijk. Mijn zoon weet nog niet goed welke richting hij op wil. Ik zie ook hele andere beroepen dan waar we van tevoren aan dachten. We zijn via de school van Rick op deze markt gewezen. We hopen nu beter een keuze te kunnen maken.” Intussen zit Rick met een VR-bril een naad te lassen. Dat gaat hem toch niet worden denkt hij.

Voor het eerst ook bedrijven aanwezig

Dit jaar waren er voor het eerst ook bedrijven op de opleidingenmarkt aanwezig. Zo krijgen de toekomstige mbo-ers een goed beeld van wat je met een bepaalde opleiding kunt doen. Nobels Group was zo’n bedrijf. Jolanda Hoogervorst vertelt enthousiast: “Ik vind dit een heel goed initiatief. We hebben een mooi bedrijf en kunnen dat nu goed presenteren en er is ook een wisselwerking met de scholen. We eindigen elk gesprek met de vraag of de leerling zijn of haar naam en mailadres achterlaat. We nodigen hen dan later dit jaar uit voor een rondleiding op ons bedrijf. Dan krijgen ze echt in de smiezen wat we doen. En welke vooropleiding daarvoor nodig is. Wij staan er volgend jaar weer!”.

     

Bericht opgesteld door Pien van Buul (woordvoerder interne en externe communicatie mboRijnland) 

 

Misschien ook interessant...

Back To Top